Sergiler - Mesele 121

Resimleriyle yaşamın çok boyutluluğunu anlatan, figüratif resmin sıra dışı isimlerinden Nevhiz, “Varlığımın Garip Şarkısı” başlıklı retrospektif sergisi ile İş Sanat Kibele Sanat Galerisi’nde izleyicileriyle buluşuyor. Nevhiz’in yarım asrı aşan sanat hayatına dair izler taşıyan sergi 12 Nisan’a kadar ziyaret edilebilecek.

Sanatçı ve fotoğrafçı Alp Esin’in “Bir Duvar Sergileri” projesinin ilki “Olmayan Geçmiş İmkansız Gelecek”, 6 Şubat’ta Beyoğlu Muaf’ın birinci katındaki “duvarda” açıldı. “Duvar”ı özellikle belirtmenin önemi, projenin tam olarak bu nokta etrafında şekilleniyor olmasından kaynaklanıyor.

Çarpıcı üretimleri ile dikkat çeken beş genç kadın sanatçıyı buluşturan Girl Power, gücünü birlik ve kolektivizmden alan eserler ile Hush Gallery’de açılıyor. İkinci seride Gizem Akgün, Glennis, GuL, Hilal Can ve Sena Kuyucu'nun fotoğraf ve resimlerini bir araya getiren sergi, ilerleyen aylarda farklı temalar ve tekniklere odaklanarak devam edecek.

Filistin diasporasından görsel sanatçı Basma Alsharif’in SALT Galata'nın üç katına yayılan film, video ve enstalasyonlardan oluşan sergisi Orada Her Kimse (And Therefore A Philistine) 11 Şubat'ta açıldı. Sergi, İngilizce adını “antik Filistinli ve cahil/kültürsüz kimse” gibi anlamlara gelen Philistine sözcüğünden alıyor.

Beyoğlu'nun en yeni kültür ve sanat mekanı Meşher, “Alexis Gritchenko - İstanbul Yılları” sergisi ile Ukraynalı sanatçının 1919-1921 yılları arasında yaşadığı İstanbul’u konu alan eserlerini izleyici ile buluşturacak. 7 Şubat'ta açılacak olan sergi, Gritchenko’nun çoğu suluboya olmak üzere, guaj, karakalem ve yağlıboya eserlerinden oluşuyor.

İstanbul Modern, yazar ve sanatçı portreleri ile uluslararası alanda tanınan fotoğraf sanatçısı Lütfi Özkök’ün İsveç’teki arşivinden bir portre seçkisine ev sahipliği yapıyor. 21 Aralık'ta açılan ve Nazım Hikmet'in ünlü portresine de ev sahipliği yapan sergi, 3 Mayıs 2020 tarihine kadar İstanbul Modern Fotoğraf Galerisi’nde görülebilir.

Sarıyer’in eski kültürü hurdadan heykellerle yeniden canlandırılıyor. Sarıyer Belediyesi tarafından üç yıl önce başlatılan proje ile Sarıyer sokakları ve parkları hurda heykellerle donatılarak şehrin ve semtin kültürü yeniden oluşturuluyor.

Pera Müzesi, bu kez izleyicileri batıdan doğuya, Kiklad Adaları’nın mavisinden Sina Dağı’nın eteklerindeki kumlara uzanan bir fotoğraf yolculuğuna çıkarıyor. Bir Yol Öyküsü: Fotoğrafın Ardında 180 Yıl başlıklı sergi, tam 180 yıl önce 1839’da, fotoğrafın bulunuşunun ilanından hemen sonra gerçekleşen ilk fotoğraf gezisinin rotasında şekilleniyor.

Diyarbakır Barosu ve Tahir Elçi Vakfı’nın, Tahir Elçi’nin öldürülmesinin 4. yılı dolayısıyla Hasan Paşa Hanı’nda düzenlemek istediği Barış ve Özgürlük Fotoğraf Sergisi’ne “müşteri yoğunluğu” gerekçesiyle izin verilmedi.

İstanbul Araştırmaları Enstitüsü’nün yedi farklı süreli sergisi Google Arts & Culture’da ziyarete açıldı. Dünyanın dört bir yanındaki sanatseverler, “Şişli Camii”, “Taksim”, “Uzak İzlenimler”, “Doğu’ya Seyahat”, “Dört Ayaklı Belediye” ve “Uzun Öyküler” sergilerinin yanı sıra "Üç Kitaplı Kentler" sergisini artık internet ortamında tüm ayrıntılarıyla keşfedebilecekler.

Çarpıcı üretimleri ile dikkat çeken beş genç kadın sanatçıyı buluşturan Girl Power, gücünü birlik ve kolektivizmden alan eserler ile [mecra] salon’da açılıyor. İlk seride Nazlı Karaturna, Kübra Su Yıldırım, Aylin Kutlu, Simay Bahçıvan ve Gözde Gürel'in dijital eser ve resimlerini bir araya getiren sergi, ilerleyen aylarda farklı temalar ve tekniklere odaklanarak devam edecek. Girl Power, 17-21 Kasım 2019 tarihleri arasında [mecra] salon’da görülebilir.

Haydarpaşa Garı’nın tren yolculuklarına kapatılmasının ardından yaşanan 3 yıllık süreci fotoğraflayan Hatice Ezgi Özçelik'in “İçinden Tren Geçmeyen Gar – Haydarpaşa” adlı fotoğraf sergisi 26 Ekim 1 Kasım arasında Barış Manço Kültür Merkezi'nde gezilebilecek.

Louvre Müzesi’nin ilk sanal gerçeklik deneyimi olan Mona Lisa: Camın Ötesi sergisi, 24 Ekim’de ziyarete açıyor. Kullanıcıyı içine alan yepyeni bir Mona Lisa deneyimi sunan sergi, sanat severlere Leonardo da Vinci’nin en ünlü başyapıtını daha önce hiç görülmemiş bir şekilde izleyebilme imkanı sağlayacak. Bu deneyime ayrıca dünyanın herhangi bir yerindeki tüm sanat severler özel bir uygulama aracılığıyla erişebilecek.

İstanbul Araştırmaları Enstitüsü, 19. yüzyılda matbaanın yaygınlaşmasıyla yavaş yavaş etkisini kaybeden, 20. yüzyılda geniş kitleler için bir bilgi, hikaye ya da maneviyat kaynağı olmaktan çıkıp koleksiyonerlerin ilgi alanına giren Osmanlı elyazması kültürünü, “Hafıza-i Beşer: Osmanlı Yazmalarından Hikâyeler” başlıklı sergiyle yeniden gündeme taşıyor.

Ressam ve sanat eleştirmeni Hüseyin Avni Lifij’in çok yönlü üretimini yansıtan bine yakın eseri, Sabancı Üniversitesi Sakıp Sabancı Müzesi’nde 15 Ekim’de açılan “Avni Lifij - Çağının Yenisi” sergisinde bir araya geldi. Ömer Faruk Şerifoğlutarafından hazırlanan ve sanatçının gazete ve dergilerde yayınlanmış yazı ve çevirilerini bir araya getiren Sanat Yazıları kitabı ise Kırmızı Kedi Yayınları tarafından yayınlandı.

Karşı Sanat’ta 19 ekime kadar devam edecek olan Fermantasyon sergisi, bireyselliğe temkinli yaklaşan fotoğrafçılardan ilhamla, birlikte üretim ve yalın kat bir sonuçtan ziyade zamana yayılan, gündelik hayatla harmanlanan bir sanat deneyimi sunuyor.

Nilbar Güreş’in son dönem üretimlerine odaklanan ‘Mıknatıs ve Ay’ başlıklı sergisi İstanbul Galerist’te açıldı. Küratörlüğünü Kevser Güler’in üstlendiği sergide sanatçı türlü baskı ve denetim rejimi ile ilişkisi içinde örtme ve açma, varlığını teslim etme ve yok sayma, kutsal addetme ve lanetli kılma pratikleriyle ilgileniyor.

Fotogerçekçilik akımının Türkiye’deki ilk temsilcilerinden Nur Koçak’ın 1960’lar ile 2010’lar arasındaki desenleri ve resim serilerinden oluşan en kapsamlı sergisi SALT Beyoğlu ve SALT Galata’da gerçekleştiriliyor. 1981 tarihli bir seriden esinle adlandırılan Mutluluk Resimlerimiz, popüler kültürün yaygınlaşması ve Türkiye’deki yansımalarını eleştirel bir gözlemci anlatıcı olarak irdeleyen sanatçının üretimine ayrıntılı bir bakış sağlıyor.

Sinan Tuncay’ın 5 Eylül’de açılacak olan “Olamadığım Adamlara Mahsustur” sergisi; kamu ile mahremin, maskülen ile feminenin, gerçek ölçek ile minyatürün iç içe geçtiği çalışmalarla, ikiliklere indirgenen toplumsal cinsiyeti, heteronormatif “erkek adam” imgesi üzerinden sorgulayacak.

Aylin Örücü’nün ‘Düşlü Geçmiş Zaman’ adlı kişisel sergisi 1 Temmuz’da Trump Sanat Galerisi’nde açıldı. Küratörlüğünü Kenan Bahadır Derre’nin yaptığı sergide Aylin Örücü, bazen eskizler bazen de düşüncelerinde beliren imgeleri sürrealist bir ifade ile tuvale aktardığı eserlerini sanatseverlerle buluşturuyor.

ABD'deki müzeler, erkek olmayan ve beyaz olmayan sanatçıların yetersiz temsilini azaltmak adına kalıcı koleksiyonlarını çeşitlendirme yönünde adımlar atsalar da yakın tarihli bir çalışma koleksiyonların hala oldukça beyaz ve erkek kaldıklarını ortaya koydu.

İstanbul Modern, Ara Güler Müzesi ve Ara Güler Arşiv ve Araştırma Merkezi işbirliğiyle gerçekleştirilen sergiyle Ara Güler’in gözünden İstanbul’un 1950’lilerden itibaren yaşadığı değişimin izini sürüyor. “İki Arşiv, Bir Seçki: Ara Güler’in İzinde İstanbul” adlı sergi 17 Kasım’a kadar açık kalacak.

1990’lardan bugüne, Türkiye’de kültürel alanda verilen anadil mücadelesini konu alan “Bir Dilin Peşinde” Sergisi, 23 Mayıs’ta Karşı Sanat’ta açıldı. Kültürel haklar mücadelesinin hikâyesini, geçtiğimiz otuz yılda anadilde yapılan kültürel üretimlerle, sürecin tanıklarıyla, eylemcileriyle ve kurumlarıyla anlatan sergi 17 Haziran’a kadar gezilebilir.

Amerikan Hastanesi “Operation Room” sanat galerisinin yeni sergisi “etten, kemikten”, neoliberal kapitalizmin sağlığı, gıdayı, suyu, yaşamı satın alma ve mülk edinme pratikleri içinde konumlamasını tartışmaya açıyor. Küratörlüğünü Kevser Güler’in yaptığı sergi, 27 Temmuz’a kadar ziyaret edilebilecek.

“Nisyana direnen taşlar, bunlar. Hatırlıyoruz, biliyoruz, hesabını soracağız diyen taşlar…” Bu sözler, Aşikâr Sır sergisinin çağrı metnine ait… Kapılarını 10 Mayıs’ta Karşı Sanat’ta açan Aşikâr Sır sergisi, Türkiye’de 90’lı yıllardan bu yana zorla kaybedilenleri “gündelik hayata tekrar çağırmaya” odaklanıyor.

Dünyanın önde gelen sanat etkinliklerinden Venedik Bienali 58. Uluslararası Sanat Sergisi’nde İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) koordinasyonunda gerçekleştirilen Türkiye Pavyonu, uluslararası sanat ve akademi dünyasından önemli isimlerin katılımıyla 9 Mayıs Perşembe günü açıldı.

Türk şiirinin büyük ismi Nâzım Hikmet’in 63 yıllık yaşamında bilinmeyen yönlerinin izlerini süren “Nazım’a Yolculuk - Haluk Oral’dan Şairin Bilinmeyen tarihi” başlıklı sergi, 2 Mayıs’ta kapılarını açtı. İş Sanat Kibele Galerisi’ndeki sergi, 22 Haziran’a kadar ziyaretçilerini ağırlayacak.

KAFKAOKUR Dergisi, basılı yayının sınırlarını aşıp, sanatseverlerle güçlü bir bağ kurmak için KONU:Atölye adında yeni bir oluşuma imza atıyor. Bir KAFKAOKUR Dergisi kuruluşu olan KONU:Atölye, 4 Mayıs’ta “Pardon, konu neydi?” sergisi ile kapılarını açıyor.

19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren sosyal, ekonomik ve fiziksel anlamda çok boyutlu bir dönüşüm geçiren Pera’ya kapsamlı bir bakış niteliğindeki “Aralıktan Bakmak: Meşrutiyet Caddesi’nden Bir Kesit” sergisi, İstanbul Araştırmaları Enstitüsü’nde ziyaretçilerini ağırlamaya devam ediyor.

Ressam ve grafik sanatçısı Gürbüz Doğan Ekşioğlu'nun tasarımlarından oluşan ‘Benim Kedilerim’ sergisi 11 Nisan-8 Mayıs tarihleri arasında Kadıköy Belediyesi Caddebostan Kültür Merkezi(CKM) Sanat Galerisinde ziyarete açılıyor.

Kirkor Sahakoğlu’nun Millî Reasürans Sanat Galerisi için hazırladığı Passion adlı sergi 11 Nisan’da ziyarete açılacak. 25 Mayıs’a kadar gezilebilecek sergi için hazırlanan kitabın metinlerini ise Şebnem İşigüzel ve Emre Zeytinoğlu kaleme aldı.

Fotoğraf: Berge Arabian

Uzun yıllar İzmir Beth İsrael Sinagogu’ndaki düğünlerde keman çalan virtüöz Madam Marta Amati’nin hayatı, Rita Ender’in araştırması ve Berge Arabian’ın fotoğraflarından oluşan bir sergiyle anlatılıyor. Sergi, 6 Mart Çarşamba günü Schneidertempel Sanat Merkezi’nde açıldı.

Salt Galata’da 7 Mart’da açılan “Mihri: Modern Zamanın Göçebe Ressamı” sergisi, imparatorluğun son döneminde yetişen portre ressamı Mihri’nin kimliği, yaşamı ve sanatına odaklanıyor. 9 Haziran’a kadar açık kalacak sergi, Mihri’yi Osmanlı-Türkiye, Fransa, İtalya ve Amerika’daki yaşamı bağlamında hem sanat hem de kadın tarihinin aktif bir öznesi olarak kuruyor.

İşlerinde Bangladeş’in sömürge sonrası çatışmalı tarihi üzerinden “üçüncü dünya enternasyonalizmi”ni sorgulayan sanatçı ve tarihçi Naeem Mohaiemen’in sergisi SALT Beyoğlu’nda açıldı. SALT’tan Farah Aksoy tarafından programlanan Makbul Tarihin Tutsakları, Mohaiemen’in 2014’te Kunsthalle Basel’de gerçekleştirilen sergisinin devamı niteliğinde.

Diğer Makaleler...

Çok Okunanlar

Facebook'ta Mesele

Yakındaki etkinlikler