Burcu Pelvanoğlu, Pek Kronolojik Olmayan Hayatımız: Türkiye’de Modernleşme ve Sanat başlıklı bu çalışmasında modernleşmenin sanata etkilerini Osmanlı’da Batılılaşma eğilimleri ile Cumhuriyet ideolojisi olmak üzere iki kesit üzerinden irdeleyerek sanatın modernleşme tarihini sosyopolitik gelişmeler ekseninde okuyor.
Osmanlı’dan Cumhuriyet’e evrilen dönemde sanat hayatı, kadına bakış, fotografik gerçekliğin kuruluşu, Paris etkileri gibi başlıklar doğrultusunda 1970’lere dek uzanan kronolojinin izleğini sürerken; kurucu ideolojinin sanatla ilişkisine odaklandığı ikinci izlekte eski/yeni, yerel/evrensel sanat tartışmalarını milli sanat kavramı çerçevesinde ele alarak, köycü söylemle ortaya konan Cumhuriyet ideolojisinin, bugün etkisini çok daha yoğun biçimde hissettiren neo-Osmanlıcıl tandansa dönüşümünün gerekçelerine iniyor ve tüm bu evrelerin Türkiye’de modern sanat tarihi yazımını değerlendiren kanonun oluşamamasındaki etkisini sorguluyor.
Okuru Türkiye’deki modern sanatı, grupların tarihi yerine zihin dünyasının dönüşüm tarihi olarak görmeye ve okumaya davet eden bir kılavuz…
BURCU PELVANOĞLU
Burcu Pelvanoğlu (1980), Sanat tarihçisi. 2003 yılından bu yana Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Derneği (AICA) üyesidir. Adı geçen derneğin Başkan Yardımcılığı (2005-2008), Başkanlık (2009-2012), Uluslararası Komite Başkan Yardımcılığı (2010-2013) ve Sansür Komitesi Başkanlığı’nı (2015-2018; 2020-) yürütmüştür. 2001 yılından bu yana farklı platformlarda yazıları yayınlanan Pelvanoğlu, 2002 yılından bu yana Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümü öğretim üyesidir. Lisans kademesinde Türkiye’de Modernleşme ve Sanat, Çağdaş Düşünce ve Sanat; Yüksek Lisans ve Doktora kademesinde Çağdaş Sanat Kuramı, 1980 Sonrası Türkiye’de Sanat derslerini yürüten Pelvanoğlu, Yeditepe Üniversitesi’nde misafir öğretim üyesi olarak Sanat Eleştirisi dersi vermektedir.
Diğer kitapları: Hale Asaf: Türk Resim Sanatında Bir Dönüm Noktası (2007), Batı Uygarlığı Tarihine Teorik Bir Giriş (Hilmi Yavuz ile birlikte, 2008), Hoca Ressamlar Ressam Hocalar: Sanayi-i Nefise’den MSGSÜ’ye Resim Hocaları (2009), Devrim Erbil (2010), Mevlut Akyıldız (2011), Neşet Günal (2012), Meriç Hızal (2012), Füsun Onur (2013), Özdemir Altan (2014), Nejad Devrim (2014), 1980 Sonrası Türkiye’de Sanat: Dönüşümler (2016), Pek Kronolojik Olmayan Hayatımız Türkiye’de Modernleşme ve Sanat (2017).