Bu haftanın Albümleri (22 Şubat) - Mesele 121

Haftanın Albümleri

Bu hafta iki büyük efsanenin geri dönüşünü kutluyoruz: Kod Müzik, Hardal'ın bugün artık efsaneleşen ilk albümü Nasıl? Ne Zaman? ile hem Rashit'in hem de Türk punk'ın ilk yasal albümü Telaşa Mahal Yok'u yeniden yayınladı. Hikayesi Var albümünde Nükhet Duru 40 yılın birikimi ile deneysel bir çalışmaya imza atarken, Kürt müziğinin ünlü ismi RojdaBazın” adlı yeni ablümünü kadınlara adamış. Seçkinin son ablümü ise uzun yıllara yayılan akademik bir çalışmanın meyvesi deyip sizi müzikle başbaşa bırakalım...   

  Nasıl? Ne Zaman?  

0

1970'lerin sonunda ve '80'lerin başında, çorak bir müzikal ve kültürel iklimde rock duygusunu ayakta tutan ve Türkçe sözlerle yazılan rock'ta çığır açan Hardal'ın bugün artık efsaneleşen ilk albümü yeniden plak olarak basıldı. Plak formunun dönüşüme uğradığı, müzik endüstrisinin zayıfladığı, bir zamanlar Türkiye'de ana akım haline rock janrının silinmeye yüz tuttuğu bir dönemde ortaya çıkan Hardal'ın bu plağı on yıllar boyunca en değerli sahafiye malzemelerinden olmuştu.

1960'ların garage / underground denemelerinden '90'ların rock rönesansına uzanan yolda bir köşetaşı olan Hardal, albümlerini dönemin zor ve kısıtlı stüdyo şartlarında doldurmayı ve bastırmayı başarmıştı. Nadir bulunan plakların başında gelen Nasıl? Ne Zaman? (1978), aradan 41 yıl geçtikten sonra yeniden basılırken bugüne kadar mevcut olan kayıtlar basitçe plağa aktarılmadı. Albümün mastering'i orijinal makara bantlardan yapıldı ve ilk defa grup üyelerinin onayı alınarak lacquer cut tekniğiyle üretilen plaklara kaydedildi.

Albümün mastering işlemleri, Shellac, Volcano Suns, Mission of Burma gibi gruplardaki basçılığıyla tanınan, yıllar içinde kayıt teknolojileri alanında ustalaşan ve Sebadoh'dan Nirvana'ya Amerikan indie / hardcore dünyasında pek çok isimle çalışan Bob Weston tarafından 2007'de açtığı Chicago Mastering Service stüdyolarında yapıldı. Nasıl? Ne Zaman?, 41 yılın ardından ilk defa hak ettiği titizlikle ve grup üyelerinin onayıyla müzikseverlerin ilgisine sunuluyor.

Orijinal görselliğe sadık kalınarak çift kapak halinde tasarlanan plak kapaklarında grubun kurucu üyesi, şarkı yazarı, gitaristi ve vokalisti Şükrü Yüksel'in yeni çizimleri de yer alıyor. (Tanıtım Bülteninden)

Albüm İçeriği

A Yüzü

Bir Yağmur Masalı
Unuttum
Sen Gittin Diye
Nasıl? Ne Zaman?

 

B Yüzü

Zor
Ne Kadar Zaman Geçti
Lanet Olsun
Başka
Gece Vakti
 

  Telaşa Mahal Yok  

0 1

1993'te kurulan Rashit, ilk dönem Türk punk sahnesinin en üretken ve istikrarlı topluluklarından biri oldu. Sayısız konserler verdiler ve yabancı bağımsız plak şirketlerince single'ları yayımlandı ve 1998'de yine Kod Müzik tarafından yayımlanan ' Aksi Istikamet' adlı toplama albümünde ' Demiryolu Çocukları adlı şarkıları yer aldı.

Hem Rashit'in hem de Türk punk'ın ilk yasal albümü olarak kayıtlara geçen 'Telaşa Mahal Yok' ise bundan tam 20 sene önce 1999'da piyasaya çıktı. Topluluğun o dönemdeki kadrosunda Tolga Özbey , Oguz Taktak, Gökhan Tunçişler, Bülent Kabaş, Tolga yer alıyordu.

Ülkemiz müziğinin kilometre taşlarından biri olarak kabul edilen bu albümün 20. yıl dönümünde, daha önce kaset ve CD formatlarında basılan albüm, ilk kez plak formatında Kod Müzik tarafından yayınlanıyor. Albüm kartonetinde topluluğun daha önce su yüzüne çıkmamış fotoğrafları da yer alıyor. (Tanıtım Bülteninden)

Albüm İçeriği

A Yüzü

1. Çok mu Zor?
2. Rutin Hayat
3. Niye Böyle
4. Ne Yaparsan Yap
5. Altıdan Dokuza
 

B Yüzü

6. Şark Cephesi
7. Katilin Adı Yok
8. Paran Yoksa Öl
9. Kapak Güzelleri
10. Hava Soğuk
 

  Hikayesi Var  

0 2

Kariyerinde 40 seneyi geride bırakan Duru yola çıktığı günlerden bugünlere uzanan geniş repertuarından seçtiği şarkıları kendisinden sonraki jenarasyonlardan birlikte şarkı söylemekten mutluluk duyduğu sanatçılarla yeniden yorumladı.

Sıla, Mabel Matiz, Kenan Doğulu, Funda Arar, Rubato, Kalben, Ceylan Ertem, Sena Şener, Evrencan Gündüz, Ata Demirer ve Zeynep Bastık Nükhet Duru’nun kült şarkılarına onunla birlikte yeniden can verdi.

Albümün alamet-i farikası düet yapılan her bir yorumcunun o şarkının aranjesini kendi ekibi ve sounduyla üstelik akustik olarak kaydetmesinde saklı… Yani her şarkı o sanatçının kendi şarkısıymışcasına kendisinin hakim soundu ve üslubuyla başlıyor, şarkıların ilk bölümü misafirler tarafından söyleniyor; bir nevi Nükhet Duru kendi albümünde yorumculuğunu beğendiği, bir arada söylemekten keyif aldığı dostlarını ağırlıyor…

Hikayesi var albümü adeta bir film soundtrack’i gibi Nükhet Duru’nun kariyerinin başından beri; müziğiyle, giyimiyle zamanının neredeyse futuristik denilecek kadar ilerisinde, müzik hayatının hiçbir döneminde risk almaktan çekinmemiş, dönemin cover modasına kafa tutarak kendi özgün şarkılarını söylemekte direnmiş bir yorumcunun müzikal yolculuğunun gerçek hikayesi… üstelik albüm sürecinin tamamını ve Nükhet Duru’nun başlangıçtan bugüne kariyerini mercek altına alan ‘becoming duru’ isimli belgesel prömiyerini gerçekleştirdikten sonra dünyanın çeşitli ülkelerinde festival yolculuğuna devam edecek. (Tanıtım Bülteninden)

CD İçeriği

Yaralım - Nükhet Duru & Sıla

Seninle - Nükhet Duru & Kenan Doğulu
Nerde - Nükhet Duru & Mabel Matiz
Aşık Oluyorum - Nükhet Duru & Evrencan Gündüz
Beni Benimle Bırak - Nükhet Duru & Funda Arar
Bir Nefes Gibi - Nükhet Duru & Kalben
Kazandım - Nükhet Duru & Zeynep Bastık
Destina- Nükhet Duru & Ceylan Ertem
Gözlerin Bulutlu - Nükhet Duru & Sena Şener
Sevda - Nükhet Duru & Rubato
Mahmure - Nükhet Duru & Ata Demirer

 

  Bazın  

0 3

Kürt müziğinin ünlü ismi Rojda “Bazın” isimli yeni bir albümle sevenlerinin karşısına çıktı.

Şarkılarını çoğunlukla toplumsal sorunlar ve hikâyeleri üzerine kuran Rojda, 2020 yılının ilk albümünü “Bazın”ı da kadınlara adadı.

Albümde toplam 10 stran yer alıyor. Bu stranların yedisinin beste ve müzikleri Rojda'ya ait.

Tigris Haber'e yeni albümüyle ilgili konuşan Rojda'ya kulak verelim:

“Yazının sözün kayıtlara geçmediği dönemlerde sanat, ya da zanaat icracılarının kollarında ahşap, tunç ya da benzeri metallerden oyulmuş halkalarla statüleri, toplum içindeki rolleri belirlenirdi. Günümüzde bilezik, ya da bileklik dediğimiz o halkalara tarihi rölyeflerde, kabartmalarda, heykellerde karşımıza çıkıyor. Mezopotamya’da kola takılarak statü belirten o halka Kürtler’de ‘bazın’dır. Gerçek anlamıyla süs eşyası olarak kullanılan bileziğin bir de mecazi anlamı vardı. Kürtler’de ‘Di milê wê/wî de bazina zêrin heye’ denir. Onun kolunda altın bilezik var anlamında. Yani o kişi bir sanata sahiptir, üretkendir denilmek istenirdi.Biz de hem bu metafora hem de kadının emek boyutuna dikkat çekmek istedik.” 

CD İçeriği

Were Were
Evîndarî
Ax Min Çi Kir

Bese
Hey Lo
Heyrana
Yar Yarê
Mame Gur
Welato
Delaleb Ho Delalê
 
 

  Bir Çiçeğim Adım Lale / The Song Of Tulip  

0 4

Osmanlı'nın Yeni Müziği ile tanışmaya hazır mısınız?

Müzik aracılığıyla kültürel mirası korumak, yaşatmak ve gelecek nesillere aktarmak amacıyla yola çıkan müzikolog ve yorumcu Prof. Dr. Seyit Yöre; Doç. Ayça Aytuğ'la birlikte, Osmanlı'nın Yeni Müziği arşivinde yer alan piyano eşlikli şarkı, marş, kanto ve tangoları 'Bir Çiçeğim Adım Lâle' adlı albümle günışığına çıkarıyor.

19. yüzyılda Osmanlı Devleti'nin yenilikçilik hareketi kapsamında bestelenen, ancak birçoğu arşivlerde kalan müzik eserlerinin ortaya çıkarılması adına uzun yıllardır araştırmalar yapan Seyit Yöre, daha önce konserler aracılığıyla dinleyiciyle buluşturduğu bu eserleri bu defa Ayça Aytuğ'la birlikte 'Bir Çiçeğim Adım Lâle' albümüyle müzikseverlere kalıcı olarak sunuyor.

Hali hazırda Osmanlı'daki Avrupalı olan ve olmayan bestecilerin, Avrupa'dan gelen bestecilerin ve Sultan V. Murad, Sultan Abdülaziz gibi hanedan mensuplarının bestelerinin yer aldığı albümde Marche (Marş), Polka Galop, Waltz (Vals), Capriccio (Kapriçyo), Gavottine (Gavodin), Tango, Kanto, Foxtrot (Fokstrot), Operetta (Operet) ve şarkılar yer alıyor. 'Bir Çiçeğim Adım Lâle' söz konusu repertuvarıyla bir kısmı doğrudan Avrupa Sanat Müziği'ni, bir kısmı da Osmanlı'nın Eski Müziği'ni yansıtan tınılar içeriyor.

Seyit Yöre (vokal) ve Ayça Aytuğ'un (piyano ve vokal) yorumculukları üstlendiği 'Bir Çiçeğim Adım Lâle' albümü; bazıları daha önceden bilinen, seslendirilmiş veya düzenlenerek kaydedilmiş yapıtların çoğunluğunun orijinal notalarından ilk profesyonel kaydı olma özelliği taşıyor. 'Bir Çiçeğim Adım Lâle'de Sultan Abdülaziz'den Sultan V. Murad'a, Musa Süreyya Bey'den Dikran Çuhacıyan'a, Callisto Guatelli'den Kaptanzade Ali Rıza Bey'e, Şehzade Mehmed Burhaneddin Efendi'den İtallo Selvelli'ye, Timothée Xanthopoulos'tan L. L. Nikoloieff'e, Zati Bey'den Necdet Koyutürk'e uzanan bestecilerin yapıtları; Seyit Yöre'nin projesiyle özgün ilk kayıtlar olarak müzikseverlere sunuluyor.

Osmanlı'da arşivlerde kalmış çoksesli dokuda müzik olduğunun bir göstergesi olan bu albüm, bir yanıyla kültürel miras aktarımına hizmet ederken, diğer taraftan tarihsel müzikoloji kapsamındaki 'tarihsel bilgili performans' çalışması olması bakımından da büyük önem taşıyor. Osmanlı'nın Yeni Müziği'nin özgün sesine siz de kulak verin! (Tanıtım Bülteninden)

Albüm İçeriği

1. Valse Davet Sultan Abdülaziz
2. Bir Çiçeğim Adım Lâle Anonim
3. Vals 1 Sultan Murad V
4. Serenad Musa Süreyya Bey
5. Polka Galop Sultan Murad V
6. Gurbet Musa Süreyya Bey
7. Bir zevk ânı: Gavotin Dikran Çuhaciyan
8. Bahar Geldi Dikran Çuhaciyan
9. Osmaniye (Osmanlı) Marşı Callisto Guatelli
10. Denizde Akşam Kaptanzade Ali Rıza Bey
11. Büyük Marş (Marş-ı Âli) Şehzâde Mehmed Burhaneddin Efendi
12. Kardeş(lik) Şarkısı Kaptanzade Ali Rıza Bey
13. Hamidiye Marşı Timothée Xanthopoulos
14. Ah Ne Çiçeksin Kaptanzade Ali Rıza Bey
15. Türk Kapriçyosu L. L. Nikoloieff
16. N’olsun Bu Kadar Âh-ü Figan Ah Gönül Enderunî Âli Bey
17. Adanalı Kemânî-Bülbülî Salih Efendi
 
 

Çok Okunanlar

Facebook'ta Mesele

Yakındaki etkinlikler