Seramik sanatçısı Alev Ebüzziya Siesbye’nin tekrar kavramından yola çıkarak ve tek bir malzemeye, yönteme ve biçime odaklanarak gerçekleştirdiği üretimin yeni bir bağlamda sunulduğu Tekerrür sergisine, bir kitap da eşlik ediyor. Sergiyle aynı başlığı taşıyan kitapta Abidin Dino, Nermin Kura, Ali Kayaalp gibi isimlerin metinlerinin yanı sıra sanatçının arşiv fotoğrafları da yer alıyor.
Alev Ebüzziya Siesbye’nin Tekerrür başlıklı kişisel sergisi, sanatçının renk, şekil ve boyut farklarından uzaklaşarak bu sergi için özel olarak ürettiği yüksek pişirimli çanaklardan oluşuyor.
Arter ekibinden serginin küratörü Eda Berkmen ile Süreyyya Evren’in birlikte hazırladığı, sergiyle aynı başlığı taşıyan kitabın tasarımını Ayşe Bozkurt üstleniyor. Sanatçının 2019’da ürettiği siyah, gri ve lapis mavisi çanaklardan oluşan serginin yayını, Eda Berkmen’in “Başlangıçta” başlıklı yazısıyla açılıyor. Kitap ayrıca akademisyen ve seramik sanatçısı Nermin Kura’nın, Alev Ebüzziya Siesbye’nin pratiği üzerine kaleme aldığı yazısını da okurla buluşturuyor. Kitapta, sanat tarihçisi Ali Kayaalp’in sanatçının eserlerinin işlev, temas, renk gibi forma dair özelliklerini işlediği yazısının yanında yazar ve sanatçı Abidin Dino’nun 1982 yılında kaleme aldığı bir metin de yer alıyor. Kitaba Hadiye Cangökçe ve flufoto’dan Barış Aras ve Elif Çakırlar tarafından çekilen fotoğrafların yanı sıra sanatçının arşiv fotoğrafları da eşlik ediyor.
7 Mart 2021’e kadar açık
7 Mart 2021’e kadar Arter’de ziyarete açık olan Tekerrür başlıklı kişisel sergisi, ağırlıklı olarak siyah ve grinin tonlarında sırlanmış, büyük boyutlu çanaklardan oluşuyor. Yuvarlak şişkin karınlı, yayvan ve alçak, dar ve uzun gibi farklı formlardaki yapıtlar, sergide biçimlerindeki benzerliklere göre beş grup hâlinde sunuluyor. Sanatçı, bu yapıtlarında renk çeşitliliğini devreye sokmadığı gibi çanakların süslemelerini de en aza indirgiyor. Çanakların genellikle ağız bölümüne ya da hemen altına yerleştirilen yatay çizgiler dışında çoğunlukla başka bir detaya yer vermeyen Siesbye, bu sergi için gerçekleştirdiği üretimde kendini iyice sınırlandırarak, tekrar eden formlar arasındaki nüansların keşfini izleyiciye bırakıyor.
Tekerrür sergisinde, siyah ve gri tondaki çanakların hâkimiyetini bir niş içerisine yerleşen, avuç içine sığacak kadar küçük, koyu tonlarda sırlanmış mavi çanaklar kırıyor. Uzaktan, bir porteye yazılmış notaları andıran bu küçük çanaklar, bir yandan tekrar ve fark arasındaki ince çizgiyi daha da belirgin kılarken, diğer yandan sanatçının üretim sürecini yankılayan görsel bir ritim ortaya koyuyor.
Sergi ismini, Søren Kierkegaard’ın 1843 yılında yayımlanan Tekerrür başlıklı kitabından ödünç alıyor. Kitapta izi sürülen “Tekerrür mümkün müdür, ne öneme sahiptir ve bir şey tekrar ettiğinde kendisinden bir şey kaybeder mi yoksa kazanır mı?” soruları, Alev Ebüzziya Siesbye’nin neredeyse altmış yıla yayılan pratiğinin prensiplerini anlamak için bir anahtar işlevi görüyor. Tekerrür sergisinde Alev Ebüzziya Siesbye, basit görülebilecek bir formun en iyi örneğini yapma arayışındaki adanmışlığı ve sürecinin özüne yerleşen, çalışmalarındaki dürüstlüğün kaynağı olan kuşkuyu bir arada sunuyor.
Bir ömür boyu, her gün biraz daha iyisi hedeflenerek, sayısız kez tekrar eden hareket ve ritimlerin sonucunda ortaya çıkan bu zamansız çanaklar, tekrarlamanın imkânsızlığını ve getirdiği dönüşümü görünür kılıyor; boyutlarından bağımsız, anıtsal bir varlık göstererek yoğunluk ve genişlik, sağlamlık ve kırılganlık, şiddet ve dinginlik gibi karşıtlıklar arasındaki hassas dengeyi cisimleştiriyorlar. Alev Ebüzziya Siesbye’nin güzellik, uyum ve dengenin evrenselliğini, gündelik ve kadim bir nesnede buluşturan yapıtları kavramsal araştırmaların önceliklendirildiği, çok çeşitli malzeme ve tekniklerle yapılan denemelerin yaygın olduğu çağdaş sanat alanında göz ardı edilen bir değerler bütününe de dikkat çekiyor.
Alev Ebüzziya Siesbye hakkında
Alev Ebüzziya Siesbye 1938’de İstanbul’da doğdu. 1956–1958 yılları arasında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’nde heykel eğitimi aldı. Höhr-Grenhausen’daki bir seramik fabrikasında ve İstanbul Eczacıbaşı Sanat Atölyesi’nde çalıştı. 1963’te Kopenhag’a yerleşti ve Royal Copenhagen (Danimarka Kraliyet Porselen Fabrikası) için özgün tasarımlar yapmaya başladı. Siesbye ilk atölyesini 1969’da Kopenhag’da kurmuş ve ilk kişisel sergisini 1971’de Galerie Birkdam’da açmıştır. 1987’de bugün halen ikamet ettiği Paris’e taşınan sanatçının, 2002 yılında Türk İslam Eserleri Müzesi ve Kopenhag Dekoratif Sanatlar Müzesi’nde retrospektif sergileri yapılmıştır.
Birçok ödüle layık görülen Siesbye’nin eserleri Museum of Decorative Arts, Kopenhag; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam; City Museum, Helsingborg; National Museum, Stockholm; Kunstgewerbemuseum, Köln; Victoria and Albert Museum, Londra; Kunst Museum, Aarhus; Palmer Museum of Art, Penn State University, Pennsylvania; Museum of Decorative Arts, Ghent; Hetjens Museum, Düsseldorf; Museum of Decorative Arts, Hamburg; Kestner Museum, Hannover; LO-skolen, Helsingør; Danish State Art Foundation, Kopenhag; Museé Bellerive, Zürih; Museum Het Kruithuis, Hertogenbosch; Nordenfjeldske Kunstindustrimuseet, Trondheim; Württembergisches Landesmuseum, Stuttgart; Kunstmuseet Trapholt, Kolding; Vestlandisk Kunstindustrimuseet, Bergen; Coburg Museum, Coburg; Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles; Museé des Arts Décoratifs, Paris; Schleswig-Holsteinisches Landesmuseum, Oslo; Kunstindustrimuseum, Oslo; Princessehof Museum, Leuwarden; Cooper Hewitt Museum, New York; Royal Scottish Museum, Edinburgh; Ulster Museum, Belfast; Ankara Devlet Resim Heykel Müzesi ve Museum of Fine Arts, Houston koleksiyonlarında yer alır.